Zápal šliach zápästia: Príznakmi ochorenia sú najmä bolesť pozdĺž dráhy postihnutej šľachy. Toto Vám pomôže!

Príznakmi ochorenia sú najmä bolesť pozdĺž dráhy postihnutej šľachy, ktorá sa môže prejavovať aj smerom nahor po celej končatine, bolesť spôsobená počas pohybu vykonávaného danou šľachou. V závažnejších prípadoch bolesť pretrváva aj v pokoji alebo dokonca v noci. Môže sa vyskytnúť aj kŕč, t. j. pocit vŕzgania počas pohybu.

Príčiny

-Opakované pohyby, najmä rúk, ktoré vykonávajú ľudia pracujúci dlhé hodiny pri počítači, športovci a ľudia vykonávajúci manuálnu prácu.

-Ak zasiahnete kĺb, môže dôjsť k poraneniu alebo dokonca “pretrhnutiu” šľachy (ruptúra šľachy).

-Starší ľudia majú častejšie zápal šliach, najmä v ramenách, pretože šľachy časom degenerujú a hromadia soli vápnika, čím strácajú svoju pružnosť a ohybnosť.

-Na zápal šliach sú náchylní aj ľudia trpiaci cukrovkou, dnavou alebo reumatoidnou artritídou, lupus erythematosus a inými zriedkavými ochoreniami.

– Tendinitída “preferuje” zápästia, najmä tých, ktorí pracujú dlhé hodiny pri počítači, profesionálne hrajú na klavír alebo iné strunové hudobné nástroje, venujú sa gymnastike alebo vzpieraniu.

– Tenisti a manuálne pracujúci trpia zápalom lakťových šliach, zatiaľ čo zápal ramenných šliach je bežný u plavcov.

Liečba
  • Liečba v akútnej fáze spočíva v obmedzení používania končatiny alebo, v závislosti od závažnosti, v úplnej imobilizácii v špeciálnej dlahe. Zvyčajne sa odporúča aj ľadová terapia a protizápalové lieky.
  • Liečba liekmi (perorálnymi protizápalovými liekmi alebo intramuskulárnymi injekciami).
  • Aplikácia ľadu počas prvých 24 alebo 48 hodín po objavení sa príznakov. Pri hlbokej hyperémii (napr. pri ľadovej terapii, prikladaní ľadu na poranenú oblasť atď.) Ich aplikácia by nemala presiahnuť 10 až 15 po sebe nasledujúcich minút za dve hodiny.
  • Po prvých 48 hodinách sa odporúča používať teplé obklady alebo teplé kúpele.
  • Hlavným “nástrojom” na liečbu zápalu šliach je fyzioterapia, ktorá zahŕňa špecifické cvičenia na zaťaženie a uvoľnenie svalov.

S postupujúcou akútnou fázou vždy zostáva citlivosť oblasti, takže návrat do práce často sprevádzajú recidívy, ktoré môžu byť veľmi dlhodobé. Riešením je zmena vašich návykov. Pri práci na počítači by ste mali venovať osobitnú pozornosť svojmu držaniu tela a najmä výške stoličky, na ktorej sedíte.

Napokon môže významne pomôcť špeciálne navrhnutá imobilizačná dlaha, ktorá sa nosí počas nočných hodín.

Prevencia

Ako preventívne opatrenie môžeme každé 2 až 3 dni použiť ľad, aby sme zahnali prípadný zápal, ktorý sa bude hromadiť. Keď zápal šliach pominie, musíme urobiť niekoľko cvičení na posilnenie zápästia, aby sa nevrátil.

Zdieľajte tento článok aj so svojimi priateľmi.
Written By
More from redakcia
Super potravina súčasnosti: Poznáte ju?
Chia je rastlinka zo skupiny rastlín, kam patrí napríklad aj mäta pieporná....
Read More
Leave a comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *